Apoteke

Apoteka Beladona

Apoteka Beladona

Kada je pre dvadeset godina Nenad Radović odradio praksu i položio državni ispit za farmaceuta, nije, kako kaže za Pharma network, imao mnogo izbora već je sledeći trend otvorio sopstvenu apoteku. Iskoristio je tadašnje prilike koje su išle naruku preduzetnicima jer se privatni sektor u apotekarstvu ubrzano razvijao. Uz početni kapital koji je dobio od dede otvorio apoteku. Nazvao ju je Beladona i tako je počela priča o apotekama koje su u Šapcu i okolini sinonim za kvalitetnu apotekarsku uslugu.

– Te 1992. godine za nas farmaceute u Šapcu nije bilo mnogo izbora. Tada su radile samo državne apoteke i četiri privatne, a potrebe su bile mnogo veće. U državnim apotekama bilo je teško mnoge lekove nabaviti. Privatne su postale i mesta u kojima se nudila i druga roba, a ne samo lekovi. Bilo je prostora da se uđe u posao i tako smo krenuli. Danas, posle 20 godina, u Šapcu radi četrdesetak privatnih apoteka, pa je mnogo teže boriti se s konkurencijom nego na početku – priča Nenad Radović.

Preduzeće Beladona danas posluje u osam apoteka koje se nalaze u Šapcu i okolini. Deo preduzeća čini i veleprodaja koja pored sopstvenih prodajnih objekata snabdeva i veliki broj apoteka u gradu, ali i u Rumi, Sremskoj Mitrovici, Somboru, Vrbasu, Loznici, Valjevu i drugim gradovima.

Beladona se za pacijente u oštroj konkurenciji od oko 40 privatnih apoteka, koliko danas posluje u Šapcu. Bori pre svega dobrom uslugom, ljubaznošću i strpljenjem zaposlenih, širokim asortimanom, dodatnim uslugama na zahtev, fleksibilnom cenovnom politikom…

– U Šapcu, na sreću, nema rata cena i niko ne dampinguje cene lekova. Od konkurencije se razlikujemo po pristupu pacijentima, jer je činjenica da se pacijenti vezuju za ličnost farmaceuta. Zato se mi i trudimo da naši zaposleni ostanu da rade i ne odlaze. Naruku nam ide i činjenica da se od 2010. godine sve više ljudi koji su završili farmaciju vraća u Šabac. Jer zbog krize više ne mogu da nađu zaposlenje u drugim gradovima. Zato i ulažemo u naše ljude tako što ih redovno šaljemo na edukacije. Omogućavamo im da prate trendove i stiču nova znanja – kaže Radović.

Asortiman važan za uspeh

Asortiman apoteka u sastavu Beladone dosta je širok. Pored lekova čine ga i kozmetika, medicinska obuća, prateća oprema i sredstva za negu beba i starije dece, OTC preparati…

– U gradskim apotekama 65 odsto prodaje čini prateći program, dok na selu uglavnom idu lekovi. U poslednje vreme povećava se udeo lekova u prodaji zbog problema s nestašicama. Inače, asortiman biramo na osnovu potražnje i uslova nabavke bilo da su u pitanju lekovi bilo ostali artikli – objašnjava Radović.

Da bi održali likvidnost, u Beladoni drže male zalihe lekova i druge robe. To najčešće dovoljne za sedam ili 15 dana. Na taj način izbegava se zarobljavanje velikih sredstava u zalihama i omogućava da se u zavisnosti od potrebe nabavi nov deo asortimana koji tržište traži.

– Stalno pratimo zbivanja na tržištu, da li ima nestašica, šta predlažu stručni saradnici različitih farmaceutskih kuća, ali je svakako najvažnije ono što lekari najčešće prepisuju pacijentima, jer to onda mora da bude u ponudi. Nastojimo da robu nabavljamo avansno kako bismo dobili što bolje uslove, što je posebno važno kod deficitarnih lekova – objašnjava Radović.

Na formiranje asortimana, nastavlja vlasnik Beladone, veoma utiču i reklamne kampanje pojedinih farmaceutskih kuća.

– Kod odabira asortimana za OTC i kozmetiku reklamne kampanje možda su i presudne. To uglavnom važi za brendirane proizvode, dok se oni jeftiniji iz tog segmenta prodaju sami od sebe – kaže Radović.

Propisi komplikuju poslovanje

Vlasnik Beladone kao najveće probleme u poslovanju navodi brojne propise koji usporavaju poslovanje, brojnost artikala koje treba nabaviti, praćenje stalnih edukacija, stalne promene cena.

– Stalni pritisak države da se snižavaju cene lekova dosta opterećuje poslovanje privatnih apotekara. To dovodi do nelojalne konkurencije državnog sektora u apotekarstvu, s čim je teško boriti se. Da ne govorimo o tome da privatni lekari ne mogu da prodaju lekove na recept. U uslovima kontrolisanih cena to možda i nije tako loše, ali treba stvoriti uslove da svi mogu da rade ravnopravno – objašnjava Radović.

Apoteke Beladona raspolažu i sopstvenom galenskom laboratorijom. Koja im omogućava proizvodnju sopstvenih proizvoda kojima se, kako tvrdi Radović, pacijenti sve više vraćaju zbog nižih cena, a dobrog kvaliteta.

– Proizvodimo Pavlovićevu mast, alkohol, aceton, hidratantnu kremu i mnogo drugog. Problem je u tome što lekari sve ređe prepisuju proizvode magistrale, tako da u toj oblasti nema previše posla. Znate, teško je forsirati galenske proizvode u poplavi industrijskih preparata, posebno onih koji su podržani ozbiljnim reklamnim kampanjama. Ipak, ljudi počinju da se vraćaju magistrali zbog krize i nižih cena tih proizvoda – objašnjava Radović.

U apotekama preduzeća Beladona ne sakupljaju od građana lekove kojima je istekao rok trajanja. Imaju ugovor sa specijalizovanom kompanijom o odlaganju farmaceutskog otpada. Tako da sve što od tog materijala ostane u prodajnim objektima bude pripremljeno za reciklažu i bezbedno odloženo u skladu sa zakonskim propisima.

Planovi su, kako kaže Radović, opstanak firme u sadašnjim uslovima poslovanja, ali i iskorišćavanje svih mogućnosti da se posao razvije koliko je to moguće.

— Osnovni uslov za to je da se ne smanjuje broj zaposlenih. Jer će nam kvalitetan kadar biti potreban kada ova kriza prođe. Ako se danas odreknemo tih ljudi, sigurno nećemo moći da računamo da će nam se vratiti kada nam budu potrebni – zaključuje Radović.

Leave a Comment