Srbija

Obeležen Dan apotekarstva u Srbiji

Farmaceut u apoteci je zdravstveni radnik, a poistovećivanje sa trgovcima govori samo o nedostatku znanja i informacija. U Srbiji ima više od 5.700 farmaceuta i nastojimo da stručnim radom doprinesemo tome da budemo prepoznati i priznati deo zdravstvenog sistema. Učiniću sve što mogu da tako i bude – istakla je mr farm. Svetlana Stojkov, direktorka Farmaceutske komore Srbije, povodom Dana apotekarstva u Srbiji, koji se obeležava 30. aprila, na dan kada je otvorena prva apoteka u našoj zemlji.

Prvu apoteku u Srbiji, davne 1830. godine otvorio je Matej Ivanović, farmaceut iz Zemuna. Nalazila se tačno uz restoran „Znak pitanja” u Ulici kralja Petra u Beogradu i predstavljala je tadašnje jezgro srpske farmaceutske službe. 

Te godine sultanovim hatišerifom prvi put je u Srbiji dozvoljeno da se otvaraju bolnice i apoteke. Istorijski podaci govore da, kada je primio molbu Mateja Ivanovića sa preporukom srpskog konzula u Zemunu, knez Miloš Obrenović izdao je naređenje da se od vezira beogradskog zatraži dozvola za otvaranje apoteke, što je i odobreno.

Matej Ivanović je farmaciju završio u Pešti, kao i njegov mlađi brat Aleksandar, pa se apoteka od 1840. godine zvala Apoteka braće Ivanović. Posle 40 godina rada, Matej i Aleksandar su 1870. godine apoteku prodali farmaceutu Jovanu Dilberu iz Smedereva. Apoteka pod nazivom Matej Ivanović danas posluje u sastavu Apoteke Beograd, a od 1964. godine nalazi se u Knez Mihailovoj ulici.

– Apotekari su danas, međutim, suočeni sa neizvesnošću. Ne zna se da kakva će biti sudbina apoteka, posebno onih manjih, čiji su vlasnici farmaceuti, ali i državne apotekarske ustanove nisu sigurne u budućnost. Niko ne može sa sigurnošću da kaže hoće li one biti privatizovane ili ne. Farmaceuti koji rade u apotekama zato ne znaju hoće li sledeće godine u ovo vreme imati radno mesto – istakla je Stojkov.

Ipak, kako je dodala, nada se da će sledeći Dan apotekarstva dočekati sa manjom brigom za sudbinu ovih ustanova, sa uređenijim farmaceutskim sektorom, efikasnijom komunikacijom sa donosiocima odluka, boljim uslovima poslovanja i usvojenom dobrom apotekarskom praksom.